PFO: Expresionismus, impresionismus a surrealismus + film METROPOLIS +živý doprovod FORMA

PFO: Expresionismus, impresionismus a surrealismus + film METROPOLIS +živý doprovod FORMA

2DČT12
Režie:Mark Cousins, Fritz Lang
Hrají:Gustav Fröhlich, Brigitte Helm, Rudolf Klein-Rogge, Alfred Abel
Premiéra:1. září 2013
Délka:180 minut
Žánr:Dokument, zaner_nemy_film

Fascinující cesta světem filmu

Hrají: Alfred Abel, Brigitte Helm, Gustav Fröhlich, Rudolf Klein-Rogge  •  Režie: Fritz Lang, Mark Cousins  •  Kamera: Günther Rittau, Karl Freund, Mark Cousins  •  Scénář: Mark Cousins, Thea von Harbou  •  Střih: Mark Cousins

Epizoda 3 - Expresionismus, impresionismus a surrealismus: Zlatý věk světové kinematografie (20. léta 20. st.)

Třetí část zůstává ve zlatém období světové kinematografie, a to ve dvacátých letech 20. století. Navštívíme Paříž, Berlín, Moskvu, Šanghaj a Tokio a seznámíme se s filmaři, kteří posouvali hranice filmového média. Představí se nám německý expresionismus, sovětská montážní škola, francouzský impresionismus a surrealismus, ale i méně reflektovaná čínská a japonská kinematografie. Navíc se seznámíme s životním příběhem Ruan Lingyuové, kdysi velké, ale v současnosti už zapomenuté filmové hvězdy němé éry.

METROPOLIS s živým hudebním doprovodem uskupení FORMA

Jedinečná pozice Metropolis v historii světového filmu, stvrzená v roce 2001 listinou UNESCA „Memory of the World“ (snímek byl do ní zapsán jako vůbec první dílo z oblasti kinematografie) ani v nejmenším nespočívá ve stylistické koherenci či myšlenkové originalitě. Film se ale dovedl otevřít všem vlivům doby, v níž vznikl, a „rozkošnicky“, „nestřídmě“ je do sebe vsáknul. Mobilizace všeho, čím žilo Německo respektive „civilizace Západu“ v krizových 20. letech minulého století, naprosto různorodých a často protichůdných světonázorů i výtvarných stylů, toto sloučení neslučitelného se „zapomnělo“ pojistit pevně vymezenou filosofií (v závěru filmu implantovaná morálka o sbratření kapitálu a proletariátu nepřesvědčila už dobové kritiky). Podobenství o „molochu“, které film na jednom místě tak působivě vizualizuje, platí i na něj. Metropolis je dítětem „všežravého“ eklekticismu, který by bezpochyby skončil uměleckým fiaskem (většina estetiků a estétů 20. let Metropolis právě kvůli jeho myšlenkové nejasnosti a stylové heterogenitě striktně odmítla), kdyby za ním přece jen nestála jednotící síla: poetika jednoho z největších filmařů 20. století Fritze Langa. Ten se v roce 1925 nacházel na vrcholu strmého vzestupu, jaký v německém filmu neměl a nemá obdoby.

Délka: 180 min

Rok výroby: 2011
Datum lokální premiéry: 1. září 2013

Země původu:

  • Velká Británie
  • Německo

Fascinující cesta světem filmu

Hrají: Alfred Abel, Brigitte Helm, Gustav Fröhlich, Rudolf Klein-Rogge  •  Režie: Fritz Lang, Mark Cousins  •  Kamera: Günther Rittau, Karl Freund, Mark Cousins  •  Scénář: Mark Cousins, Thea von Harbou  •  Střih: Mark Cousins

Epizoda 3 - Expresionismus, impresionismus a surrealismus: Zlatý věk světové kinematografie (20. léta 20. st.)

Třetí část zůstává ve zlatém období světové kinematografie, a to ve dvacátých letech 20. století. Navštívíme Paříž, Berlín, Moskvu, Šanghaj a Tokio a seznámíme se s filmaři, kteří posouvali hranice filmového média. Představí se nám německý expresionismus, sovětská montážní škola, francouzský impresionismus a surrealismus, ale i méně reflektovaná čínská a japonská kinematografie. Navíc se seznámíme s životním příběhem Ruan Lingyuové, kdysi velké, ale v současnosti už zapomenuté filmové hvězdy němé éry.

METROPOLIS s živým hudebním doprovodem uskupení FORMA

Jedinečná pozice Metropolis v historii světového filmu, stvrzená v roce 2001 listinou UNESCA „Memory of the World“ (snímek byl do ní zapsán jako vůbec první dílo z oblasti kinematografie) ani v nejmenším nespočívá ve stylistické koherenci či myšlenkové originalitě. Film se ale dovedl otevřít všem vlivům doby, v níž vznikl, a „rozkošnicky“, „nestřídmě“ je do sebe vsáknul. Mobilizace všeho, čím žilo Německo respektive „civilizace Západu“ v krizových 20. letech minulého století, naprosto různorodých a často protichůdných světonázorů i výtvarných stylů, toto sloučení neslučitelného se „zapomnělo“ pojistit pevně vymezenou filosofií (v závěru filmu implantovaná morálka o sbratření kapitálu a proletariátu nepřesvědčila už dobové kritiky). Podobenství o „molochu“, které film na jednom místě tak působivě vizualizuje, platí i na něj. Metropolis je dítětem „všežravého“ eklekticismu, který by bezpochyby skončil uměleckým fiaskem (většina estetiků a estétů 20. let Metropolis právě kvůli jeho myšlenkové nejasnosti a stylové heterogenitě striktně odmítla), kdyby za ním přece jen nestála jednotící síla: poetika jednoho z největších filmařů 20. století Fritze Langa. Ten se v roce 1925 nacházel na vrcholu strmého vzestupu, jaký v německém filmu neměl a nemá obdoby.

Rok výroby: 2011
Datum lokální premiéry: 1. září 2013

Země původu:

  • Velká Británie
  • Německo