FourWayClose

FourWayClose

liveORMP
Premiéra:9. květen 2018
Délka:90 minut
Žánr:Blues, Jazz, Swing

Martin Galia přiváží do Kopřivnice fenomenální vokální jazzový projekt FourWayClose. Čtyři sladěné hlasy v doprovodu špičkových muzikantů z jazzové katedry brněnské JAMU.

Zpěv: Petra Borovičková, Jan Čarek, Martin Galia, Jitka Hanáková

Když se na mezinárodním jazzovém workshopu potkají čtyři zpěváci z Moravy, je to milá náhoda. Když ale jde přímo o sestavu soprán, alt, tenor a bas, dá se předpokládat, že se vesmír snaží něco naznačit. Workshop pořádali dvojnásobní držitelé Grammy, američtí New York Voices, a život změnili Jitce Hanákové, Petře Borovičkové, Janu Čarkovi a Martinovi Galiovi. Vznikl tak vokální kvartet FourWayClose, který se zaměřuje na umění sevřené harmonie ve vokálním jazzu. Kromě repertoáru New York Voices se pouštíme také do aranžování jazzových standardů i vlastní tvorby. Vystupujeme s doprovodným kvartetem i bigbandem, unikátně pestré programové složení nabídnou sólové skladby s doprovodnými vokály, duety i plnotučné jazzové čtyřhlasy a vokalízy. Dokonalý koktejl pro milovníky vokálního jazzu!

ITKA HANÁKOVÁ

K muzice byla vedená odmalička, ovšem hrát na zobcovou flétnu jí rodiče dovolili až ve třetí třídě (i přesto, že žadonila už od třídy první!). O dva roky později začala hrát jako trumpetistka v Dechovém orchestru mladých Němčice nad Hanou, ve kterém prožila krásných a nenahraditelných 14 let a občas si zde mohla jako sólistka zazpívat. Ke zpěvu obecně ji přivedlo sborové zpívání, kterému se věnovala na základní, střední a později i vysoké škole. Zlomový byl rok 2015, kdy ukončila své působení v dechovém orchestru a naskytla se jí příležitost zaskočit za zpěvačku ve vokálním dívčím triu Django sisters, které tehdy vedla právě Petra Borovičková spolu s Janem Čarkem. Následující rok jela na první Vokální jazzový kemp do slovinského Ptuje pod vedením New York Voices, konečně poznala Martina Galiu a začala se psát historie vokálního kvartetu FourWayClose.

PETRA BOROVIČKOVÁ

Pochází z hudební rodiny, kde dědeček vystudoval AMU (obor sólový zpěv) a dlouhodobě působil jako hudební pedagog na Univerzitě Palackého v Olomouci a tatínek byl houslista a primáš v cimbálové muzice. Zpěvu se tedy věnovala od útlého dětství, s vícehlasým zpěvem začínala už na rodinných oslavách s dědečkem u klavíru a také ve dvojhlasém zpěvu se starší sestrou Evou, protože jak už to bývá, v rodině vám hlasy ladí nejlépe. Když nastoupila na osmiletý gympl, začala se sestrou chodit do školního sboru. Sbor navštěvovala celých osm let, v rámci sboru pak zpívala také ve vokálním kvartetu Saturey, který měl více populární, spirituálový a gospelový repertoár. Po čas gymnázia začala zpívat také sólově v pop/folkovém uskupení FPDB. Po gymnáziu studovala Hudební výchovu na pedagogické fakultě MU v Brně, kde dále pokračovala se zpěvem ve sboru – tentokrát už přímo muzikálovém a začala se více a více věnovat populárnímu zpěvu. V rámci školní praxe pak začala spolupracovat s romskou komunitou, která dále ovlivnila její hudební vývoj – nejprve vedla dětský hudební klub v Muzeu romské kultury, dále byla koordinátorkou neromských sborů v o.s. MIRET – neziskové organizaci Idy Kelarové, která podporuje mladé romské talenty, dále vedla sbor maminek při Sdružení rodičů za férovou školu. V rámci těchto aktivit se dále stala vedoucí nahrávacího studia a hudební kavárny Amaro Records – sociálního podniku IQ Roma servisu. Na vysoké začala tancovat swing a v rámci swingové komunity taneční školy Swingwings začala rozvíjet své swingovo/jazzové pěvecké schopnosti. Založila spolu s kamarádkami pěvecké swingové trio ala Andrew sisters zvané Django sisters, kde také aranžovala vokální party. Prakticky to byla první zkušenost s vokálním jazzem. Tu umocnila skutečnost, že měla možnost se 2x účastnit Vocal jazz Camp se světoznámými New York Voices, kde se také v rámci prvního ročníku stala členkou vokálního kvartetu FourWayClose, který se zaměřuje na vokální vícehlasý jazz. Ve FourWayClose se dále věnuje se svým dlouholetým kamarádem a swingovou spřízněnou duší Jankem Čarkem vlastním aranžím nejen jazzových standardům.

JAN ČAREK

Vyrůstal v hudební rodině a od útlého věku zpíval v kostelních a školních sborech. Brzy také začal hrát na zobcovou a později příčnou flétnu a ZUŠ navštěvoval až do 15ti let. V tomto věku také založil svůj první vokální acapella kvartet. S kolegou Radkem Šalšou z kvartetu později na studiích v Brně vystupoval v duu - piano, zpěv. Poté, co Radek odešel studovat do Prahy, se Janek začal intenzivněji věnovat kytaře, která byla součástí jeho života od malička, díky mamince - kytaristce. Krátce začal vystupovat sám, ale brzy se seznámil s muzikanty z kapely Pavlík a továrna na jam. Zde prožil svá tovaryšská swingová léta, také zásadní setkání s rodící se brněnskou taneční komunitou Swing Wings. Do té se okamžitě sám zapojil jako začínající tanečník, později také jako zakladatel několika profesionálních swingových kapel. Django Jet (gypsy swingový kvintet) vznikl již v létě roku 2014, o rok později následovala kapela Heart of Dixie (šestičlenný dixieland, později osmičlenný swingový orchestr). Ten vznikl ve spolupráci s Jiřím Kotačou, trumpetistou a bandleaderem prestižního big bandu Cotatcha Orchestra. Půl rok nato následoval ambiciózní festivalový projekt Django Sisters and their boyband založený s Petrou Borovičkovou. V létě 2016 po workshopu s New York Voices pak vzniká projekt FourWayClose. Vysněný vokální kvartet, první projekt který se nezaměřuje jen na tanečníky, ale i na náročnější jazzové posluchače.

MARTIN GALIA

Se svou muzikální dráhou začal koketovat již v plenkách, když si spolu se svým dvojčetem Jenem sedl k obrácenému lavoru a jal se do něj bubnovat první prenatální rytmy (tato událost je doložena fotografií). Svůj hlas chtěl coby osmiletý pěstovat ve sboru, ale kvůli nátlaku ze strany dívčí většiny se rozhodl přestoupit na zobcovou flétnu, se kterou absolvoval první cyklus ZUŠ. Následně byl draftován učitelem žesťových nástrojů, jemuž se nedostávalo plechuchtivých žáků, a tak stejně jako jiní predátoři lovil ve vodách zobcových fléten. Jím mu byla také načrtnuta perspektiva správného dechaře, který včas opustí mateřský zobec, který už mu beztak dal co mohl, aby se konečně mohl věnovat nástroji, který je hoden uznání a hromady peněz. Baryton neboli baskřídlovku nicméně odmítl a inspirován svým bratrem, zvolil raději trombón. Nemaje ovšem správně sestavený žebříček hodnot, oběma cykly školy tohoto královského nástroje proplul s minimálním cvičícím úsilím, čehož dnes velmi lituje, neb se mu dostalo vynikajících učitelů. Místo trombónu, který ho zavedl do právě vznikajícího bigbandu při ZUŠ, se však začal samostatně věnovat hře na kytaru a zpěvu, který jej po prvních nesmělých pubescentních chvílích přímo vystřelil až na vrcholnou hospodskou úroveň. Na té se však, jak je v showbussinesu obecně známo, nelze dlouho udržet. Začal se tedy zajímat o pěveckou techniku a krom osvěčeného folku, undergroundu, reggae, ska a rock'n'rollu, také o doposud nepochopitelný jazz a swing. Život tehdy začínal dávat smysl. Ze svého dosud kosmopolitního vzdělání, kdy vystřídal učiliště, technické lyceum a muzikologii, nakonec zdárně dokončil pedagogickou fakultu UP s aprobací ČJ + HV. Za dob studií vystřídal několik hudebních projektů jako např.: KSKM, Live Music Superheroes, Tatroska, Duhový Jednorožec, aby jej pak cesty hudebního osudu svedly dohromady s Janem Čarkem. K tomu pocítil neskonalou úctu mísící se s žárlivostí, neb na poli jazzovém byl, je a bude mnohem zkušenějším matadorem. Jemu ovšem vděčí za uvedení do tohoto širokého žánru, a také za pozvání na Workshop s New York Voices, bez kterého by patrně nepoznal dvě půvabné moravské dívky, se kterými má tu čest nyní zpívat. Influence: Kurt Elling, Frank Sinatra, Mark Murphy, Jon Hendricks, Eddie Jefferson, Chet Baker, Ella Fitzgerald, Billie Holliday, Gretchen Parlato, Al Jarreau a vůbec všeci.

Délka: 90 min

Rok výroby: 2018
Datum lokální premiéry: 9. květen 2018
Datum světové premiéry: 9. květen 2018

Země původu:

  • Česká republika

Martin Galia přiváží do Kopřivnice fenomenální vokální jazzový projekt FourWayClose. Čtyři sladěné hlasy v doprovodu špičkových muzikantů z jazzové katedry brněnské JAMU.

Zpěv: Petra Borovičková, Jan Čarek, Martin Galia, Jitka Hanáková

Když se na mezinárodním jazzovém workshopu potkají čtyři zpěváci z Moravy, je to milá náhoda. Když ale jde přímo o sestavu soprán, alt, tenor a bas, dá se předpokládat, že se vesmír snaží něco naznačit. Workshop pořádali dvojnásobní držitelé Grammy, američtí New York Voices, a život změnili Jitce Hanákové, Petře Borovičkové, Janu Čarkovi a Martinovi Galiovi. Vznikl tak vokální kvartet FourWayClose, který se zaměřuje na umění sevřené harmonie ve vokálním jazzu. Kromě repertoáru New York Voices se pouštíme také do aranžování jazzových standardů i vlastní tvorby. Vystupujeme s doprovodným kvartetem i bigbandem, unikátně pestré programové složení nabídnou sólové skladby s doprovodnými vokály, duety i plnotučné jazzové čtyřhlasy a vokalízy. Dokonalý koktejl pro milovníky vokálního jazzu!

ITKA HANÁKOVÁ

K muzice byla vedená odmalička, ovšem hrát na zobcovou flétnu jí rodiče dovolili až ve třetí třídě (i přesto, že žadonila už od třídy první!). O dva roky později začala hrát jako trumpetistka v Dechovém orchestru mladých Němčice nad Hanou, ve kterém prožila krásných a nenahraditelných 14 let a občas si zde mohla jako sólistka zazpívat. Ke zpěvu obecně ji přivedlo sborové zpívání, kterému se věnovala na základní, střední a později i vysoké škole. Zlomový byl rok 2015, kdy ukončila své působení v dechovém orchestru a naskytla se jí příležitost zaskočit za zpěvačku ve vokálním dívčím triu Django sisters, které tehdy vedla právě Petra Borovičková spolu s Janem Čarkem. Následující rok jela na první Vokální jazzový kemp do slovinského Ptuje pod vedením New York Voices, konečně poznala Martina Galiu a začala se psát historie vokálního kvartetu FourWayClose.

PETRA BOROVIČKOVÁ

Pochází z hudební rodiny, kde dědeček vystudoval AMU (obor sólový zpěv) a dlouhodobě působil jako hudební pedagog na Univerzitě Palackého v Olomouci a tatínek byl houslista a primáš v cimbálové muzice. Zpěvu se tedy věnovala od útlého dětství, s vícehlasým zpěvem začínala už na rodinných oslavách s dědečkem u klavíru a také ve dvojhlasém zpěvu se starší sestrou Evou, protože jak už to bývá, v rodině vám hlasy ladí nejlépe. Když nastoupila na osmiletý gympl, začala se sestrou chodit do školního sboru. Sbor navštěvovala celých osm let, v rámci sboru pak zpívala také ve vokálním kvartetu Saturey, který měl více populární, spirituálový a gospelový repertoár. Po čas gymnázia začala zpívat také sólově v pop/folkovém uskupení FPDB. Po gymnáziu studovala Hudební výchovu na pedagogické fakultě MU v Brně, kde dále pokračovala se zpěvem ve sboru – tentokrát už přímo muzikálovém a začala se více a více věnovat populárnímu zpěvu. V rámci školní praxe pak začala spolupracovat s romskou komunitou, která dále ovlivnila její hudební vývoj – nejprve vedla dětský hudební klub v Muzeu romské kultury, dále byla koordinátorkou neromských sborů v o.s. MIRET – neziskové organizaci Idy Kelarové, která podporuje mladé romské talenty, dále vedla sbor maminek při Sdružení rodičů za férovou školu. V rámci těchto aktivit se dále stala vedoucí nahrávacího studia a hudební kavárny Amaro Records – sociálního podniku IQ Roma servisu. Na vysoké začala tancovat swing a v rámci swingové komunity taneční školy Swingwings začala rozvíjet své swingovo/jazzové pěvecké schopnosti. Založila spolu s kamarádkami pěvecké swingové trio ala Andrew sisters zvané Django sisters, kde také aranžovala vokální party. Prakticky to byla první zkušenost s vokálním jazzem. Tu umocnila skutečnost, že měla možnost se 2x účastnit Vocal jazz Camp se světoznámými New York Voices, kde se také v rámci prvního ročníku stala členkou vokálního kvartetu FourWayClose, který se zaměřuje na vokální vícehlasý jazz. Ve FourWayClose se dále věnuje se svým dlouholetým kamarádem a swingovou spřízněnou duší Jankem Čarkem vlastním aranžím nejen jazzových standardům.

JAN ČAREK

Vyrůstal v hudební rodině a od útlého věku zpíval v kostelních a školních sborech. Brzy také začal hrát na zobcovou a později příčnou flétnu a ZUŠ navštěvoval až do 15ti let. V tomto věku také založil svůj první vokální acapella kvartet. S kolegou Radkem Šalšou z kvartetu později na studiích v Brně vystupoval v duu - piano, zpěv. Poté, co Radek odešel studovat do Prahy, se Janek začal intenzivněji věnovat kytaře, která byla součástí jeho života od malička, díky mamince - kytaristce. Krátce začal vystupovat sám, ale brzy se seznámil s muzikanty z kapely Pavlík a továrna na jam. Zde prožil svá tovaryšská swingová léta, také zásadní setkání s rodící se brněnskou taneční komunitou Swing Wings. Do té se okamžitě sám zapojil jako začínající tanečník, později také jako zakladatel několika profesionálních swingových kapel. Django Jet (gypsy swingový kvintet) vznikl již v létě roku 2014, o rok později následovala kapela Heart of Dixie (šestičlenný dixieland, později osmičlenný swingový orchestr). Ten vznikl ve spolupráci s Jiřím Kotačou, trumpetistou a bandleaderem prestižního big bandu Cotatcha Orchestra. Půl rok nato následoval ambiciózní festivalový projekt Django Sisters and their boyband založený s Petrou Borovičkovou. V létě 2016 po workshopu s New York Voices pak vzniká projekt FourWayClose. Vysněný vokální kvartet, první projekt který se nezaměřuje jen na tanečníky, ale i na náročnější jazzové posluchače.

MARTIN GALIA

Se svou muzikální dráhou začal koketovat již v plenkách, když si spolu se svým dvojčetem Jenem sedl k obrácenému lavoru a jal se do něj bubnovat první prenatální rytmy (tato událost je doložena fotografií). Svůj hlas chtěl coby osmiletý pěstovat ve sboru, ale kvůli nátlaku ze strany dívčí většiny se rozhodl přestoupit na zobcovou flétnu, se kterou absolvoval první cyklus ZUŠ. Následně byl draftován učitelem žesťových nástrojů, jemuž se nedostávalo plechuchtivých žáků, a tak stejně jako jiní predátoři lovil ve vodách zobcových fléten. Jím mu byla také načrtnuta perspektiva správného dechaře, který včas opustí mateřský zobec, který už mu beztak dal co mohl, aby se konečně mohl věnovat nástroji, který je hoden uznání a hromady peněz. Baryton neboli baskřídlovku nicméně odmítl a inspirován svým bratrem, zvolil raději trombón. Nemaje ovšem správně sestavený žebříček hodnot, oběma cykly školy tohoto královského nástroje proplul s minimálním cvičícím úsilím, čehož dnes velmi lituje, neb se mu dostalo vynikajících učitelů. Místo trombónu, který ho zavedl do právě vznikajícího bigbandu při ZUŠ, se však začal samostatně věnovat hře na kytaru a zpěvu, který jej po prvních nesmělých pubescentních chvílích přímo vystřelil až na vrcholnou hospodskou úroveň. Na té se však, jak je v showbussinesu obecně známo, nelze dlouho udržet. Začal se tedy zajímat o pěveckou techniku a krom osvěčeného folku, undergroundu, reggae, ska a rock'n'rollu, také o doposud nepochopitelný jazz a swing. Život tehdy začínal dávat smysl. Ze svého dosud kosmopolitního vzdělání, kdy vystřídal učiliště, technické lyceum a muzikologii, nakonec zdárně dokončil pedagogickou fakultu UP s aprobací ČJ + HV. Za dob studií vystřídal několik hudebních projektů jako např.: KSKM, Live Music Superheroes, Tatroska, Duhový Jednorožec, aby jej pak cesty hudebního osudu svedly dohromady s Janem Čarkem. K tomu pocítil neskonalou úctu mísící se s žárlivostí, neb na poli jazzovém byl, je a bude mnohem zkušenějším matadorem. Jemu ovšem vděčí za uvedení do tohoto širokého žánru, a také za pozvání na Workshop s New York Voices, bez kterého by patrně nepoznal dvě půvabné moravské dívky, se kterými má tu čest nyní zpívat. Influence: Kurt Elling, Frank Sinatra, Mark Murphy, Jon Hendricks, Eddie Jefferson, Chet Baker, Ella Fitzgerald, Billie Holliday, Gretchen Parlato, Al Jarreau a vůbec všeci.

Rok výroby: 2018
Datum lokální premiéry: 9. květen 2018
Datum světové premiéry: 9. květen 2018

Země původu:

  • Česká republika