Carmen Suita / Petruška | Bolšoj Těatr

Carmen Suita / Petruška | Bolšoj Těatr

2DORMP
Premiéra:19. květen 2019
Délka:140 minut
Žánr:Melodrama, Romantické drama, Drama, Choreografie

Hudba: Georges Bizet, Rodion Ščedrin, Igor Stravinskij  •  Choreografie: Alberto Alonso, Edward Clug

Carmen, smyslný a vášnivý ballet o jednom jednání, bude uvedena spolu s Petruškou, novou produkcí Bolšoj baletu, která zcela vystihuje duši ruského baletu. Kubánský choreograf Alberto Alonso přišel na výzvu fenomenální primabaleríny Maji Plisecké s další verzí baletu o Carmen. Ta vešla do dějin v roce 1967 ve Velkém divadle v Moskvě pod názvem Carmen suite, Bizetovu hudbu upravil a doplnil manžel Plisecké Rodion Ščedrin. Jak v případě Rolanda Petita, tak i zde je příběh koncentrován na hlavní trojúhelník vztahů Carmen - Don José - Toreador, vše je ale transportováno do roviny symbolismu a expresionismu. Carmen je uzavřena do své arény života, kde zápasí se svým osudem, který nabírá v určitých okamžicích podobu býka, Don Josého, Toreadora. Svou koncepci takto viděné Carmen vyjádřil Rodion Ščedrin těmito slovy: "Život Carmen se mi jeví jako aréna, ve které se denně odehrává boj o její svobodu. Musí neustále bojovat proti všem, všichni usilují o její život. Stále se její osud pohybuje na hranici mezi životem a smrtí. Nejinak, než je tomu u toreadora a býka."

Petruška je prostřední z legendární trojice Stravinského děl, vzniklých pro slavný soubor Ruského baletu v rychlém sledu za sebou: Pták Ohnivák, Petruška, Svěcení jara. Petruška má některé rysy, které se později v hudbě Stravinského již příliš neobjevují – především uplatnění takzvaného městského, v očích mnohých „pokleslého“ folkloru. Jde o nejrůznější popěvky užívající velmi primitivní melodie. V sousedství této umně primitivní hudby pak nalezneme „nejmodernější“ prostředky. Námět baletu je velmi jednoduchý. Petruška miluje Colombínu, tu si však pro sebe nárokuje tlustý, odulý mouřenín. Vše je odosobněno tím, že hlavní postavy baletu jsou koncipovány jako kouzelníkem oživené loutky z pouličního divadélka. Celý děj je orámován lidovou slavností, kde jsme svědky řady žánrových scének. Petruška skončí špatně: Mouřenín ho po krátké honičce zabije svou tureckou šavlí. Rozpačití diváci loutkového představení, zklamaní z toho, že kladný hrdina dopadl špatně, odcházejí, když tu se nad divadélkem objeví nový Petruška a za disonantního motivu dvou trubek dělá na kouzelníka dlouhý nos. Petruška – prototyp věčného smolaře – je věčný.

Délka: 140 min

Rok výroby: 2019
Datum lokální premiéry: 19. květen 2019

Země původu:

  • Rusko

Hudba: Georges Bizet, Rodion Ščedrin, Igor Stravinskij  •  Choreografie: Alberto Alonso, Edward Clug

Carmen, smyslný a vášnivý ballet o jednom jednání, bude uvedena spolu s Petruškou, novou produkcí Bolšoj baletu, která zcela vystihuje duši ruského baletu. Kubánský choreograf Alberto Alonso přišel na výzvu fenomenální primabaleríny Maji Plisecké s další verzí baletu o Carmen. Ta vešla do dějin v roce 1967 ve Velkém divadle v Moskvě pod názvem Carmen suite, Bizetovu hudbu upravil a doplnil manžel Plisecké Rodion Ščedrin. Jak v případě Rolanda Petita, tak i zde je příběh koncentrován na hlavní trojúhelník vztahů Carmen - Don José - Toreador, vše je ale transportováno do roviny symbolismu a expresionismu. Carmen je uzavřena do své arény života, kde zápasí se svým osudem, který nabírá v určitých okamžicích podobu býka, Don Josého, Toreadora. Svou koncepci takto viděné Carmen vyjádřil Rodion Ščedrin těmito slovy: "Život Carmen se mi jeví jako aréna, ve které se denně odehrává boj o její svobodu. Musí neustále bojovat proti všem, všichni usilují o její život. Stále se její osud pohybuje na hranici mezi životem a smrtí. Nejinak, než je tomu u toreadora a býka."

Petruška je prostřední z legendární trojice Stravinského děl, vzniklých pro slavný soubor Ruského baletu v rychlém sledu za sebou: Pták Ohnivák, Petruška, Svěcení jara. Petruška má některé rysy, které se později v hudbě Stravinského již příliš neobjevují – především uplatnění takzvaného městského, v očích mnohých „pokleslého“ folkloru. Jde o nejrůznější popěvky užívající velmi primitivní melodie. V sousedství této umně primitivní hudby pak nalezneme „nejmodernější“ prostředky. Námět baletu je velmi jednoduchý. Petruška miluje Colombínu, tu si však pro sebe nárokuje tlustý, odulý mouřenín. Vše je odosobněno tím, že hlavní postavy baletu jsou koncipovány jako kouzelníkem oživené loutky z pouličního divadélka. Celý děj je orámován lidovou slavností, kde jsme svědky řady žánrových scének. Petruška skončí špatně: Mouřenín ho po krátké honičce zabije svou tureckou šavlí. Rozpačití diváci loutkového představení, zklamaní z toho, že kladný hrdina dopadl špatně, odcházejí, když tu se nad divadélkem objeví nový Petruška a za disonantního motivu dvou trubek dělá na kouzelníka dlouhý nos. Petruška – prototyp věčného smolaře – je věčný.

Rok výroby: 2019
Datum lokální premiéry: 19. květen 2019

Země původu:

  • Rusko