Dobré mravy DP 2018/2019

Dobré mravy DP 2018/2019

Premiéra:30. květen 2019
Délka:90 minut

Městské divadlo Zlín (Zlín)

Námět, inscenační koncept a režie: Anna Petrželková

Scénář a dramaturgie: Vladimír Fekar

Hudba a texty písní: Tomáš David

Scéna a kostýmy: Hana Knotková

Choreografie: Hana Achilles

Hrají: Jan Řezníček, Radovan Král, Kateřina Liďáková, Jana Drgová, Vojtěch Johaník, Marek Příkazký, Markéta Kalužíková, Marie Vančurová

Premiéra: 6. 6. 2016, délka představení: 1 hodina 30 minut, představení nemá přestávku

Divadelní manuál nejen podle Ladislava Špačka.

Živelné až bláznivé výstupy na téma etikety, morálky a taktu. Osm postav v neobvyklé lekci tance a společenského chování s hudebním doprovodem, v lekci, která vás strhne k třeštění, ale která se možná zvrhne.

Víte skutečně dobře, kdo má přednost do dveří? Koho představit jako první? Jak se správně chovat na první schůzce? Jaká jsou pravidla stolování? Jak se zachovat, když se vám ve společnosti stane nehoda? Víte, jak požádat o tanec? Taky z toho máte zamotanou hlavu?

Z recenzí:

„Mladí hrdinové na sebe každým gestem prozrazují, že by sice rádi byli lvy tohoto salonu, ve skutečnosti však pro ně spíš představuje klec, v níž jsou krajně nesví. Už první lekce tohoto pomyslného kurzu týkající se seznamování přináší hořkosměšnou přehlídku nedorozumění, ostychů a trapasů jaksi formanovského střihu. Režisérka staví inscenaci jako sled výstupů, v nichž je to které téma (stolování, společenská hierarchie, opilost apod.) zpracováno formou krátkých hereckých etud směřujících k jasné situační či slovní pointě. Vedle těch, jež mají víc charakter jednoduchých úderných anekdot či skečů (s lascivností koketující návod na pojídání ústřic), stojí propracované mikropříběhy se společenským přesahem.

Nenápadný půvab této inscenace spočívá právě v tom, že když už se zdá, že je spíš oddychovým sledem vděčně humorných výstupů prokládaných tancem a písněmi (hudebně i textově invenční Tomáš David), vnikají do ní poznenáhlu prvky upozorňující na to, že od etikety není daleko k etice. Myšlenka, že soubor společenských pravidel bez toho, aby ti, kdož je chtějí dodržovat, byli především lidmi „dobrých mravů", by byl víceméně jen bezduchou formou, je jistě v souladu s uvažováním Ladislava Špačka coby dlouholetého blízkého spolupracovníka Václava Havla. Je tedy na místě, že se inscenace občas dotýká hranice politického kabaretu, když smutný příklad současného prezidenta komentuje ironickou písní - na Hradě Miloš sedí - i scénou, ve které má série přímočarých otázek na Miloše Zemana až apelativní charakter.

Tvůrci však posun k tématu etiky pojali ještě šíře, někdy i z nečekaných úhlů, jak dosvědčuje scéna v obrazárně věnovaná přemrštěnému či schematickému uplatňování společenských pravidel vůči minoritám. Podařilo se jim vnořit pod povrch scénovaných jevů a zanechat podstatné svědectví o stavu společnosti.

Zdroj: Divadelni-noviny.cz

Délka: 90 min

Datum lokální premiéry: 30. květen 2019

Země původu:

  • Česká republika

Městské divadlo Zlín (Zlín)

Námět, inscenační koncept a režie: Anna Petrželková

Scénář a dramaturgie: Vladimír Fekar

Hudba a texty písní: Tomáš David

Scéna a kostýmy: Hana Knotková

Choreografie: Hana Achilles

Hrají: Jan Řezníček, Radovan Král, Kateřina Liďáková, Jana Drgová, Vojtěch Johaník, Marek Příkazký, Markéta Kalužíková, Marie Vančurová

Premiéra: 6. 6. 2016, délka představení: 1 hodina 30 minut, představení nemá přestávku

Divadelní manuál nejen podle Ladislava Špačka.

Živelné až bláznivé výstupy na téma etikety, morálky a taktu. Osm postav v neobvyklé lekci tance a společenského chování s hudebním doprovodem, v lekci, která vás strhne k třeštění, ale která se možná zvrhne.

Víte skutečně dobře, kdo má přednost do dveří? Koho představit jako první? Jak se správně chovat na první schůzce? Jaká jsou pravidla stolování? Jak se zachovat, když se vám ve společnosti stane nehoda? Víte, jak požádat o tanec? Taky z toho máte zamotanou hlavu?

Z recenzí:

„Mladí hrdinové na sebe každým gestem prozrazují, že by sice rádi byli lvy tohoto salonu, ve skutečnosti však pro ně spíš představuje klec, v níž jsou krajně nesví. Už první lekce tohoto pomyslného kurzu týkající se seznamování přináší hořkosměšnou přehlídku nedorozumění, ostychů a trapasů jaksi formanovského střihu. Režisérka staví inscenaci jako sled výstupů, v nichž je to které téma (stolování, společenská hierarchie, opilost apod.) zpracováno formou krátkých hereckých etud směřujících k jasné situační či slovní pointě. Vedle těch, jež mají víc charakter jednoduchých úderných anekdot či skečů (s lascivností koketující návod na pojídání ústřic), stojí propracované mikropříběhy se společenským přesahem.

Nenápadný půvab této inscenace spočívá právě v tom, že když už se zdá, že je spíš oddychovým sledem vděčně humorných výstupů prokládaných tancem a písněmi (hudebně i textově invenční Tomáš David), vnikají do ní poznenáhlu prvky upozorňující na to, že od etikety není daleko k etice. Myšlenka, že soubor společenských pravidel bez toho, aby ti, kdož je chtějí dodržovat, byli především lidmi „dobrých mravů", by byl víceméně jen bezduchou formou, je jistě v souladu s uvažováním Ladislava Špačka coby dlouholetého blízkého spolupracovníka Václava Havla. Je tedy na místě, že se inscenace občas dotýká hranice politického kabaretu, když smutný příklad současného prezidenta komentuje ironickou písní - na Hradě Miloš sedí - i scénou, ve které má série přímočarých otázek na Miloše Zemana až apelativní charakter.

Tvůrci však posun k tématu etiky pojali ještě šíře, někdy i z nečekaných úhlů, jak dosvědčuje scéna v obrazárně věnovaná přemrštěnému či schematickému uplatňování společenských pravidel vůči minoritám. Podařilo se jim vnořit pod povrch scénovaných jevů a zanechat podstatné svědectví o stavu společnosti.

Zdroj: Divadelni-noviny.cz

Datum lokální premiéry: 30. květen 2019

Země původu:

  • Česká republika