Osm a půl

Osm a půl

2DČT12
Délka:138 minut
Žánr:Fantasy, Drama

Načrtnout jednoduše děj jednoho z vrcholných filmů Federica Felliniho Osm a půl, to je jako pokusit se probourat zdi labyrintu. Protože tento film je vlastně velmi složitě napsaným průvodcem po labyrintu duše i života slavného režiséra, který se ocitl v tvůrčí krizi. Snímek bez jakékoliv signalizace otevírá impozantní, klaustrofobická snová sekvence odkazující ve filmovém kontextu k vrcholným

Buňuelovým surrealistickým filmům, speciálně k andaluskému psovi. Obraz člověka uvíznuvšího v dopravní zácpě, který je pod neustálým, tupým drobnohledem má navíc tíhu kafkovských deníkových zápisů snů či jeho krátkých povídek. Hrdinovi, který se dusí cigaretovým kouřem, se nakonec podaří z té hrůzy odletět k nebesům, aby jej z nich ale nakonec několika trhnutími provazu stáhl pohůnek filmového producenta, a on se tak volným pádem řítí směrem do moře, či spíše ven ze sna, do reálného světa, ke kterému je až příliš připoután. Synopse Ostrým střihem se ocitáme zpět vrealitě, tedy vjakýchsi lázních, v nichž se slavný filmový režisér Guido Anselmo má léčit, ale ve skutečnosti je stále konfrontován se skutečností a zmatkem svého života, v němž se mu zcela ztratil jeho připravovaný film.Ten po něm ale doslova požadují všudypřítomní členové filmové hoštábu, kteří jako by ho pronásledovali na každém kroku. Guido ale netrpí jen tvůrčí krizí, ale i hlubokou krizí vnitřní, jeho vztahy k ženám jsou stejně prázdné a triviální, jako jeho milenka Carla, která ho přijede do lázní navštívit, postupně se objevuje i Luisa, Guidova na jednu stranu zatrpklá a rezignovaná a přece milující žena. A cestu ven z věčného koloběhu bezútěšných intelektuálních rozepří o tom, co má a nemá přinášet umění, případně ze zdvořilostních debat u večeře nakonec neznamená ani tajemné zaklínadlo, které je kouzelným klíčem ke světu Guidova dětství. Utíkat do minulosti můžeme donekonečna, ale to neřeší naši budoucnost…

Délka: 138 min

Rok výroby: 1963
Datum světové premiéry: 25. únor 2016

Země původu:

  • Itálie
  • Francie

Načrtnout jednoduše děj jednoho z vrcholných filmů Federica Felliniho Osm a půl, to je jako pokusit se probourat zdi labyrintu. Protože tento film je vlastně velmi složitě napsaným průvodcem po labyrintu duše i života slavného režiséra, který se ocitl v tvůrčí krizi. Snímek bez jakékoliv signalizace otevírá impozantní, klaustrofobická snová sekvence odkazující ve filmovém kontextu k vrcholným

Buňuelovým surrealistickým filmům, speciálně k andaluskému psovi. Obraz člověka uvíznuvšího v dopravní zácpě, který je pod neustálým, tupým drobnohledem má navíc tíhu kafkovských deníkových zápisů snů či jeho krátkých povídek. Hrdinovi, který se dusí cigaretovým kouřem, se nakonec podaří z té hrůzy odletět k nebesům, aby jej z nich ale nakonec několika trhnutími provazu stáhl pohůnek filmového producenta, a on se tak volným pádem řítí směrem do moře, či spíše ven ze sna, do reálného světa, ke kterému je až příliš připoután. Synopse Ostrým střihem se ocitáme zpět vrealitě, tedy vjakýchsi lázních, v nichž se slavný filmový režisér Guido Anselmo má léčit, ale ve skutečnosti je stále konfrontován se skutečností a zmatkem svého života, v němž se mu zcela ztratil jeho připravovaný film.Ten po něm ale doslova požadují všudypřítomní členové filmové hoštábu, kteří jako by ho pronásledovali na každém kroku. Guido ale netrpí jen tvůrčí krizí, ale i hlubokou krizí vnitřní, jeho vztahy k ženám jsou stejně prázdné a triviální, jako jeho milenka Carla, která ho přijede do lázní navštívit, postupně se objevuje i Luisa, Guidova na jednu stranu zatrpklá a rezignovaná a přece milující žena. A cestu ven z věčného koloběhu bezútěšných intelektuálních rozepří o tom, co má a nemá přinášet umění, případně ze zdvořilostních debat u večeře nakonec neznamená ani tajemné zaklínadlo, které je kouzelným klíčem ke světu Guidova dětství. Utíkat do minulosti můžeme donekonečna, ale to neřeší naši budoucnost…

Rok výroby: 1963
Datum světové premiéry: 25. únor 2016

Země původu:

  • Itálie
  • Francie